"കാഞ്ഞിരപ്പള്ളി, പാലാ, എറണാകുളം. തൃശൂര്...രൂപതയില്പ്പെട്ട പുരാതന റോമന് കത്തോലിക്കാ കുടുംബത്തിലെ സൗന്ദര്യവും സമ്പത്തും വിദേശത്തു ജോലിയുമുള്ള യുവാവിന് അല്ലെങ്കില് യുവതിക്കു വിവാഹാലോചനകള് ക്ഷണിച്ചുകൊള്ളുന്നു."
പ്രമുഖ മലയാളം പത്രങ്ങളില് വരുന്ന ഇത്തരം വിവാഹ പരസ്യങ്ങള് കാണുമ്പോള് ഒരു സംശയം. കാഞ്ഞിരപ്പള്ളി, എറണാകുളം etc... രൂപതകളില് എങ്ങിനെയാണ് റോമന് കത്തോലിക്കാ കുടുംബങ്ങള് ഉണ്ടാവുക? പുരാതന കത്തോലിക്കാ കുടുംബങ്ങള് ഉണ്ട്. പക്ഷേ അവരെങ്ങിനെ റോമന് കത്തോലിക്കരാകും? പ്രസ്തുത രൂപതകളില് മാര്ത്തോമ്മാ നസ്രാണികള് (സീറോ മലബാര് കത്തോലിയ്ക്കര്) ആണുള്ളത്. പൗരസ്ത്യ സുറിയാനി ആരാധനാ ക്രമത്തില് അടിസ്ഥാനമായ ആദ്ധ്യാത്മികതയില് ജീവിക്കുന്നവരാണ് സീറോ മലബാര് സഭയിലുള്ളവര്. എന്നാല് റോമന് അഥവാ ലത്തീന് ആരാധനാ ക്രമത്തില് ജീവിക്കുന്നവരാണ് റോമന് കത്തോലിക്കര്. പതിനാറാം നൂറ്റാണ്ടില് മാത്രമാണ് റോമന് ആരാധനാക്രമമനുസരിച്ചുള്ള സഭാ ജീവിതം പാശ്ചാത്യ മിഷണറിമാരിലൂടെ ഭാരതത്തില് ആരംഭിച്ചത്. അതുവരെ ഇവിടെ റോമന് കത്തോലിക്കര് ഇല്ലായിരുന്നു. പക്ഷേ കത്തോലിക്കര് ഉണ്ടായിരുന്നു. മാര്ത്തോമ്മാ ശ്ലീഹായില് നിന്നും വിശ്വാസം സ്വീകരിച്ച നസ്രാണികള് അല്ലെങ്കില് മലങ്കര നസ്രാണികള് എന്നറിയപ്പെടുന്ന വിശ്വാസികള് എ.ഡി 52 മുതല് കത്തോലിയ്ക്കരാണ്; ഇന്നും അങ്ങിനെതന്നെ തുടരുകയും ചെയ്യുന്നു.
മലങ്കര സഭയില്പെട്ട വിശ്വാസികള് മലങ്കര കത്തോലിയ്ക്കര് എന്നാണ് തങ്ങളെത്തന്നെ വിശേഷിപ്പിക്കുക. തങ്ങളുടെ സഭാ നാമത്തോടൊപ്പം റോമാ അല്ലെങ്കില് RC കൂട്ടിച്ചേര്ക്കാറില്ല. പക്ഷേ ഒരു സീറോ മലബാറുകാരന്റെ അവസ്ഥയോ? "താങ്കള് ഏതു സഭയില്പ്പെട്ടയാളാണു" എന്നു ചോദിച്ചാല്, RC എന്നു മറുപടി ആദ്യം വരും. പിന്നീട് പറയും RCSC ( Roman Catholic Syrian Christian)കുറച്ചു കൂടി വിശദമായി ചോദിക്കുമ്പോഴേ സീറോ മലബാര് അഥവാ മാര്ത്തോമ്മ നസ്രാണി എന്ന പദം വരൂ. ഒരു നസ്രാണി എങ്ങിനെ റോമന് കത്തോലിയ്ക്കനാവും? എത്രയാലോചിച്ചിട്ടും മനസ്സിലാകുന്നില്ല. RC എന്ന വിശേഷണം തന്നെ യുക്തിയ്ക്കു നിരക്കുന്നതല്ല. ഒരു സുറിയാനി ക്രിസ്ത്യാനിയ്ക്കു ഒരിക്കലും റോമന് കത്തോലിയ്ക്കനാവാന് കഴിയില്ല. പക്ഷേ കത്തോലിയ്ക്കനാവാം. ഉദാ: സീറോമലബാര് കത്തോലിയ്ക്കാ സഭാംഗം, മലങ്കര കത്തോലിയ്ക്കാ സഭാംഗം.
റോമന് കത്തോലിയ്ക്കര് എന്നു പറഞ്ഞാല് റോമന് അഥവാ ലത്തീന് ആരാധനാക്രമം ഉപയോഗിക്കുന്ന സഭാ സമൂഹമാണ്.
ഭാരതത്തില് ലത്തീന് ഹയരാര്ക്കിയുടെ കീഴില് വരുന്ന വിശ്വാസി സമൂഹമാണ് RC അഥവാ റോമന് കത്തോലിയ്ക്കര്. ഉദാഹരണത്തിനു കേരളത്തില് വരാപ്പുഴ , കൊച്ചി, വിജയപുരം തുടങ്ങിയ ലത്തീന് രൂപതയിലെ വിശ്വാസികള്. തിരുവനന്തപുരം, തിരുവല്ല etc... രൂപതകളിലെ വിശ്വാസികളാണ് മലങ്കര കത്തോലിയ്ക്കര്. കാഞ്ഞിരപ്പള്ളി, പാലാ, എറണാകുളം, തൃശൂര്etc... തുടങ്ങിയ രൂപതകളിലെ വിശ്വാസികളാണ് മാര്ത്തോമ്മാ നസ്രാണികള് അഥവാ സീറോമലബാര് കത്തോലിയ്ക്കര്. ഇതില് നിന്നും കത്തോലിയ്ക്കനാകണമെങ്കില് 'റോമാ' എന്ന വിശേഷണം ആവശ്യമില്ലായെന്നു വ്യക്തമാണ്.
മാതൃ സഭയുടെ വ്യക്തിത്വവും ശക്തിയും, എന്തിനേറെ ശരിയായ പേരു പോലും അറിയാത്ത അവസ്ഥയില് ഇന്നും ധാരാളം പേര് ഈ സഭയിലുണ്ട് എന്നു സൂചിപ്പിക്കാനാണ് ഇതു കുറിയ്ക്കുന്നത്. ഇതു വെറും ഒരു പേരിന്റെ മാത്രം പ്രശ്നമല്ല. RC എന്നു നസ്രാണിയെ വിളിച്ചാല് എന്താണു കുഴപ്പം എന്നു ആലോചിക്കുന്നവരും ധാരാളമുണ്ടാവാം. നാനൂറു വര്ഷത്തെ വൈദേശികാധിപത്യത്തിന്റെ ഫലമായി മാര്ത്തോമ്മാ നസ്രാണികള് എന്ന പേരു പോലും നമ്മുക്ക് നഷ്ടപ്പെട്ടു. പകരം, വ്യക്തിത്വത്തോട് പൂര്ണ്ണമായും ചേരാത്ത സീറോ മലബാര് എന്ന പേരു ചാര്ത്തപ്പെട്ടു. അതും മാറ്റി ഉറവിട വ്യക്തിത്വത്തിലേയ്ക്കു മടങ്ങാനുള്ള ശ്രമത്തിനിടെയാണ് അറിഞ്ഞും അറിയാതെയുമുള്ള RC ഉപയോഗം.
പേര് വ്യക്തിത്വത്തെയാണ് സൂചിപ്പിക്കുന്നത്. പേരില്ലാത്തവന് വ്യക്തിത്വം നഷ്ടപ്പെട്ടവനാണ്. നമ്മുടെ ശരിയായ പേരിനു പകരം ഇരട്ടപേരു വിളിച്ചാല് നമ്മള്ക്കിഷ്ടപ്പെടുമോ? മാതൃ സഭ നമ്മുടെ അമ്മയാണ്. സീറോ മലബാര് സഭയെന്നിപ്പോള് അറിയപ്പെടുന്ന മാര്ത്തോമ്മാ നസ്രാണി സഭയാണ് നമ്മുടെ അമ്മ. ഈ അമ്മയുടെ പേരു ശരിയായ രീതിയില് നമ്മള്ക്കു ധ്യാനിയ്ക്കാം, ഓര്മ്മിക്കാം. അത് വലിയയൊരു തപസ്സും പ്രാര്ത്ഥനയുമാണ്. ഈ പ്രാര്ത്ഥനയാണ് നമ്മുടെ അമ്മയ്ക്കു നാം കൊടുക്കുന്ന സ്നേഹ ദഷിണ.
ചവറപ്പുഴ ജയിംസച്ചന്.
Loving James acha, I am very happy to read always your inspirational wrtings... I send this aricle and also the site adres more than 20 of my Syro-Malabar friends, and also to family members...
ReplyDeleteI said all of them that,
we are St.Thomas Christians...We all are members of Syro-Malabar Church. so,Proud to be a Syrian Christian.
with loving regads, Bro.Rijo Muprappallil
great work father
ReplyDeleteDear Father,
ReplyDeleteI also share with your concerns. I agree with you, ‘Roman Catholics’ are those who follow the ‘Roman Rite’ that is ‘Latin rite’. We are ‘Syrian Catholics’. Our Rite is ‘Syro Chaldean’ As you have righly said, ‘Syro Malabar’ is a name imposed on us. Menesis did not change the name, none of the Portuguese Bishops did not change our name until the Melus schism. When Melusians used the term Chaldeans, the then Vicar Apostolic started using the name ‘Malabar Syrians’ instead of ‘Chaldean Syrians of Malabar’.
Our forefathers did raise strong objections to it. In 1895, a memorandum was sent to the Pope showing our dissatisfaction about changing our community’s name from ‘Malabar Chaldaeic Syrians’ to ‘Malabar Syrians’. They confirmed in their letter that ‘Chaldaeic Syrians’ is our National name and argued that this change of name is contrary to the name of our liturgy ‘Syro chaldaeic’ printed in 1874 showing their awareness of our church identity based on our rite and rituals in the liturgy.
It seems that Rome accepted the arguments and used the term ‘Ecclesia Ritus Chaldaici Malabarensium’ in the Bull when the Diocese of Thalassery was established in AD 1953. Then how did we end up with the name ‘Syro Malabar’?
It is the native leadership who were competing for showing their obedience to those in Rome to get better positions. They wanted to be in conformity to ‘Roman Rite’ and to be directly under Rome and achieved the statuses of Arch Bishops and later Cardinals. Some of them even wanted to forget our 2000 year old identity to find a new identity. As William Macomber has clearly identified in 1977, the hierarchy of Syro Malabar Church is aiming to reform in terms of Indianisation and to unite with the ‘Roman Rite- Latin Rite’ in India when they are also sufficiently Indianised.( William Macomber, A History of the Chaldean mass, Journal of Assyrian Academic Studies, Vol XI No 2 , 1997, pp70-81 originally published in Worship, Vol 51 No2 1977, pp107-120)
Now, who knows what is our identity, to fix a name? Our people are confused. Our leadership doesn’t know what our identity is.
I think your articles are throwing lights into the hearts of our people to raise the awareness of our identity. I hope once the people are aware of our identity, no one can change it.
Dear Mr.Thomas Antony,
ReplyDeleteThank you very much for your valuable comment.
The name signifies the identity. If I have no name I have no identity. God revealed His name to Moses (Ex 3.14). God the Father asks mar Youseph to name the Son Iso. These all shows the importance of name. Among Mar THoma Nazranees the house name is very important. If someone makes mistake in our name we should correct it. In Tamil Nadu the government has changed the name Madras to Chennai, likewise in Maharashtra Bombay to Mumbay. It was a going back to their own original culture and tradition. By this historic decision they were respecting their culture and tradition.
In the case of the so called Syro Malabar Church also a going back to its root is necessary. It should be both in renaming the Church and finding out the rich spiritual treasures of this Church. I call it the so called Syro Malabar Church, because this name in any way does not express the rich heritage and identity of Mar Thoma Nazranees. Let me quote from Geevarghes Chediath a well known historian from Malankara Catholic Church;
"...many have forgotten the meaning of their existence. This Church has lost even the name 'the Indian Church of Mar Thoma'. Instead it has given the name 'Syro Malabar' that does not reveal the identity of this church in any way". (G. Chediath, SABHACHARITHRAPADANANGAL, OIRSI, Kottayam 1996, 157.
Chavarapuzha Jamesachan.
Good observation Father James !
ReplyDeleteThis is one of the several expressions by which our Church is identified by ourselves as an offshoot of the Latin Church. We can see several such 'wrong uses' in the Liturgy, Administration, Traditions etc.
In some areas of Kerala, Syro Malabars are identified as Romans. In Thrissur, Syro Malabars are called 'Romakkaar' (Romans) by the Surayis. Historically, this is justified. Because, in the name of Rome that we acted against Roccos and Melus.
Another reason why we use RC is the problem with the abbreviation. In India, SC has a different meaning. Hence, nobody likes to be identified as a Syrian Catholic (SC). Moreover, the abbreviations SM (Syro Malabar), MN or MTN (Mar Thoma Nasrani) are never popularized.
In most of our School Certificates,our religion is 'Christian' and Caste is 'RC' or 'RCSC.' There are exceptions in the case some, whose parents are very careful. They insist that the Caste is entered as Syro Malabar or Mar Thoma Nasrani. Even in the Census entries the mistake of RC or RCSC are crept in because either we are not giving much care to it or we are ignorant of it.
There is another dimension also for the use of the term RC or Roman Catholic. The members of the Roman Church (under the Provinces of Thiruvananthapuram, Varappuzha etc) are identified as LC (Latin Catholic). LC is identified as a Community/Caste name and even the government recognizes it in that way. Hence, RC was there free and we grabbed it.
Remember, we were directly under Rome till 1992 December 16. Even after 'becoming' a Sui Iuris Church, if we are not able to assume that and act accordingly who is to be blamed for.
We work as some dioceses under a big Malayalam-Syro-Latin province of Ernakulam-Angamly than as part of a Church in communion with the Roman Catholic Church.
dear James achen, please check syromalabarfaith.blogspot.com. we both share the same feelings
ReplyDeleteHi acha your dream is great, but we all know that it can never come true under the current situations.
ReplyDeleteAnyway I just want to inform you something, which you may be knowing. There are two independent episcopal churches with st Thomas tradition in India, one is the Malankara orthodox syrian church which can be treated as the mother church of all the Malankara churches, and the Malankara MarThoma syrian church or MarThoma church of Malabar. Both are truely Indian church. None of the churches are considered as purely Indian by a set of authorities.
dear James achen , i like article
ReplyDelete